onsdag 28 maj 2014

Sd- anhängare.




Hej hörrni!
Grått och dassigt här i Västerbotten idag. För mig en sån här dag när ganska mycket känns trist och tråkigt. Som alltid när jag varit i Stockholm så blir jag tung och deppig några dagar efteråt, det är inte meningen att ha sin familj så långt bort! Kusinerna lär inte känna varran och mitt liv är tex ganska okänt för min syster, jobbigt.
Skönt var det såklart att återse ungarna, men det hör liksom till. Den här gången fick Meja följa. Många intryck och många frågor. Då mormor bor centralt va ju tiggare ett faktum, som man definitivt inte är van vid i Vilhelmina. Men det var ju bara att förklara, så gott det nu gick. Ska man ge en pengar, men inte en annan tiggare? Ni förstår. Många frågor.
Vi hade det underbart med småkusinerna och moster med hennes Fredrik- som bjöd på syndigt god hemmagjord glass! , gammelmoster med fransman, hippa mormor, Mejas spontana uttalande då mormors hejdå låter "Ciao" istället :), och gulliga Erik.
Vill vara närmare samtidigt som jag inser fördelarna med att mina barn får växa upp här, med all frihet och möjlighet till ro- som man inte alltid finner mitt i Stockholm.

Hem kom jag och fick höra på radion att Vilhelmina borna röstat fram SD, hela 11% om jag förstod det rätt.
Genant. Här lever ni som röstat på Sd verkligen upp till myten om att vi i norrland är både bakåtsträvare ,tröga och lite efter.
Jag orkar för tillfället inte gå in i nån partipolitisk debatt, men jag var bara tvungen att nämna det.
Jag hävdar att sd-följare inte är lika smarta som medel-svensson. Jag har nolltolerans, vilket innebär: lämna min fb om det är så att vi är så oliktänkande.
Tragiskt är att jag har nära och kära som hejjar fram detta främlingsfientliga parti.
Har ni någonsin hört "Man behöver inte vara rasist för att rösta sd"
Nu kan jag inte ens skriva längre, upprörd blir jag!

Återkommer!
Mita

1 kommentar:

  1. Så klokt och bra du skriver om både glädje och sorg! Första gången jag "tittar" in hos dig och först stannade nästan min andning när jag såg SD-men när jag läste lite till så förstod jag att du är den kloka tjej jag trott!!! Hoppas du nu får må riktig bra och kan njuta av en underbar kall vinter där uppe i norr ( själv är jag en utflyttad 08, men vi bor i Sörmland och de passar mig bättre...)

    SvaraRadera